Pages

Thursday 1 September 2011

Tamadun India

    Tamadun India memaparkan peningkatan dan pencapaian yang cemerlang dalam bidang seni bina .Pada zaman tersebut , masyarakatnya telah membina Great Bath yang sangat baik dan lengkap . Di samping itu , Stupa Besar di Sanchi turut dibina untuk tujuan keagamaan . Salah satu binaan yang mengagumkan ialah binaan kompleks kuil di Gua Ajanta yang mempunyai 20 kuil . Dalam pada itu , kompleks kuil di Gua Ellora merupakan kompleks kuil yang mempunyai 28 buah kuil-gua . Binaan-binaan kompleks kuil adalah bercirikan agama Hindu dan Buddha . Terdapat menara yang dibina dalam pelbagai bentuk di Tamadun India misalnya , kon , kubah dan pagoda .

    
Pandangan Pelan Great Bath







Tiga gambar di atas merupakan Stupa Besar di Sanchi .


    Gua Ajanta


Gua Ellora

No comments:

Post a Comment